სამცხე-ჯავახეთი - მხარე სამხრეთ საქართველოში, ფართობი: 6 410 კმ2 მოსახლეობა: 160,6 ათასი ადამიანი, დასავლეთიდან ესაზღვრება აჭარა, ჩრდილოეთიდან გურია, იმერეთი და შიდა ქართლი, აღმოსავლეთით ქვემო ქართლის მხარეები, სამხრეთ საზღვარი კი ემთხვევა საქართველოს სახელმწიფო საზღვარს თურქეთთან და სომხეთთან.
სამცხე-ჯავახეთის მხარეში მდებარეობს შემდეგი მუნიციპალიტეტები: ადიგენის, ახალციხის, ასპინძის, ახალქალაქისა და ნინოწმინდის.
მხარე მოიცავს შემდეგ ისტორიულ–გეოგრაფიული პროვინციების სამცხის, ჯავახეთის და თორის ტერიტორიებს.
ფიზიკურ-გეოგრაფიული დახასიათება
ფიზიკურ-გეოგრაფიული დახასიათება
სამცხე-ჯავახეთში წარბობს რელიეფის ვულკანური ფორმები, მათვე მიეკუთვნება ჯავახეთისა და სამსარის ქედებიც, რომელთა მწვერვალები ტიპიური ვულკანური კონუსებია, მაქსიმალურ სიმაღლეს სწორედ სამსარის ქედზე არწევს მთა დიდი აბული 3301 მ. ვულკანური წარმოშობისაა ახალქალაქის პლატოც, მისი სიმაღლე იცვლება 1500-2000 მ-ის ფარგლებში.
ახალციხის ქვაბული ზღვის დონიდან 900-1500 მეტრის ფარგლებში მდებარეობს. მის ფსკერზე მდინარე მტკვარი და მისი შენაკადი ფოცხოვისწყალი მოედინება.
მხარის მთავარი მდინარე მტკვარია, რომელიც თურქეთიდან მოედინება, შენაკადებიდან მნიშვნელოვანია ფოცხოვისწყალი და ფარავნისწყალი.
ტბებით ჯავახეთი საკმაოდ მდიდარია, რომელთა წარმოშობა ვულკანებთანაა დაკავშირებული, აქ მდებარეობს საქართველოს უდიდესი ტბა ფართობით ფარავანი, თურქეთთან სასაზღვრო ტბა კარწახი და მოცულობით ყველაზე დიდი ტბა ტაბაწყური.
სამცხე-ჯავახეთში ჰავა საკმაოდ მკაცრია, ჯავახეთს ზამთრის დაბალი ტემპერატურის გამო საქართველოს ციმბირსაც კი უწოდებენ, აბსოლიტური მინიმუმი დაფიქსირებულია კარწახზე -400C. ნალექების რაოდენობა იცვლება 500-1000 მმ-მდე.
მოსახლეობა
სამცხე-ჯავახეთის მოსახლეობა 2014 წლის მონაცემების მიხედვით 160,6 ათას შეადგენს. მოსახლეობის რაოდენობის მხვრივ გამოირჩევა ახალქალაქის მუნიციპალიტეტი 45 ათასი მცხოვრები, ყველაზე ცოტა ადამიანი ცხოვრობს ასპინძის მუნიციპალიტეტში 10 400 მცხოვრები.
სამცხე-ჯავახეთის მოსახლეობა 2014 წლის მონაცემების მიხედვით 160,6 ათას შეადგენს. მოსახლეობის რაოდენობის მხვრივ გამოირჩევა ახალქალაქის მუნიციპალიტეტი 45 ათასი მცხოვრები, ყველაზე ცოტა ადამიანი ცხოვრობს ასპინძის მუნიციპალიტეტში 10 400 მცხოვრები.
ეთნიკური შემადგენლობის მხვრივ სამცხე-ჯავახეთში განსაკუთრებით დიდია სომხური მოსახლეობის ხვედრითი წილი, კერძოდ ახალქალაქისა და ნინოწმინდის მუნიციპალიტეტებში 95% -ზე მეტია. მთლიანად რეგიონში კი ქართველი მოსახლეობა შეადგენს 56 %-ს, სომხური _ 40 %. ნინოწმინდის მუნიციპალიტეტის რამოდენიმე სოფელში ცხოვრობს რუსული მოსახლეობა, რომლებიც არიან სექტანტები დუხაბორები (დუხობორები საქართველოში 1840-იან წლებში დასახლდნენ. დასახლებისთანავე მათ ააშენეს ობოლთა სახლი, საქართველოში ჩამოსახლებულმა დუხობორებმა შექმნეს კომუნები (უტოპიური სოციალიზმის საწყისებზე), მისდევდნენ სოფლის მეურნეობას, მევახშეობას. აქ ისინი ცალკე ეთნოგრაფიულ ერთეულად ჩამოყალიბდნენ განსხვავებული წეს-ჩვეულებებითა და ყოფით. თანდათანობით კლასობრივი დიფერენციაციის გაღრმავებას სექტის დაშლა და XIX საუკუნის დასასრულს მისი ერთი ნაწილის (მეტწილად ღარიბთა) ემიგრაცია მოჰყვა. 1895 წელს 2000-მდე დუხაბორმა ძალადობის მიმართ პროტესტის ნიშნად იარაღი დაწვა. მეფისნაცვალმა ვორონცოვმა დუხაბორები ამ ფაქტის გამო დასაჯა, სოფელში კაზაკთა პოლკი მიავლინა. ყველა მამაკაცი გაშოლტეს, ნაწილი კი ციმბირში გადაასახლეს. ამჟამად დაახლოებით 200 ოჯახი სოფელ გორელოვკაში ცხოვრობს, სადაც არის მათი ეთნოგრაფიული მუზეუმი).
კარტოფილი ერთადერთი სასოფლო-სამეურნეო პროდუქტია, რომელიც დიდი რაოდენობით მოჰყავთ სამცხე-ჯავახეთში. რეგიონში კარტოფილის წარმოება ძირითადად ხდება პატარა მიწის ნაკვეთებზე, რომელთა მოცულობაა 0.5-1.5 ჰა. კარტოფილის საწარმოებლად შესაფერისია სამცხე-ჯავახეთის კლიმატური პირობები, რადგან, გამომდინარე მაღალმთიანი გეოგრაფიული მდებარეობიდან, მოსავლის დაინფიცირების ალბათობა ნაკლებია. ეს განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია თესლის გასამრავლებლად, რადგან საწყისი ინვესტიცია თესლის წარმოებაში გაცილებით მაღალია, ვიდრე სასურსათო კარტოფილის წარმოებაში და, თანაც, უფრო მეტია ხარისხიანი სათესლე მასალის დაინფიცირების საფრთხე.
ეკონომიკა
სამცხე-ჯავახეთში გამოშვებული ანალოგიური პროდუქცია საქართველოს ანალოგიური მაჩვენებლის 2,5 %-ს შეადგენს. წარმოებული პროდუქციის 80% ბორჯომის მუნიციპალიტეტზე მოდის.
სამცხე-ჯავახეთში გამოშვებული ანალოგიური პროდუქცია საქართველოს ანალოგიური მაჩვენებლის 2,5 %-ს შეადგენს. წარმოებული პროდუქციის 80% ბორჯომის მუნიციპალიტეტზე მოდის.
თუ დავაკვირდებით ეკონომიკურ გრაფიკს როგორც დასაქმების ასევე შემოსავლების მხვრივ ნახევარი მოდის სოფლის მეურნეობაზე. აქედან გამომდინარე რეგიონის წამყვანი დარგია სოფლის მეურნეობა.
სამცხე-ჯავახეთი საქართველოს სხვა დანარჩენი რეგიონებისგან განსხვავებიტ მდიდარია სასოფლო სამეურნეო სავარგულებით, რომლის 70% მოდის საძოვრებზე, სახნავ მიწის ფართობებზე 20 %, სათიბებზე 8%.
სოფლის მეურნეობის წამყვანი დარგებია:
- მეკარტოფილეობა.
- მებოსტნეობა.
- მარცვლეული კულტურები.
- მეხილეობა.
- საკვები კულტურების წარმოება.
- მეცხოველეობა.
- მეფუტკრეობა.
ოთხმოცდაათიან წლებამდე სამცხე-ჯავახეთში კარტოფილის წარმოების დონე დაბალი იყო. ეს მრავალმა ფაქტორმა განაპირობა: საირიგაციო სისტემის დაზიანებამ, ცუდმა გზებმა, რაც, თავის მხრივ, გავლენას ახდენდა ფასების ზრდაზე; შესაბამისად, რთული იყო მაღალი ხარისხის სასუქისა და შხამ-ქიმიკატების მოპოვება თუ ტრანსპორტირება.
სამცხე-ჯავახეთს თავისი პოტენციალით შეუძლია დიდი როლი შეასრულოს საქართველოს ეკონომიკაში, კერძოდ რეგიონის სოფლის მეურნეობა ჯერ კიდევ განიცდის საბჭოთა დაგეგმარებას, რაც მდგომარეობს იმაში, რომ მხარისათვის რაც იყო ტრადიციული ძველი დარგები მეხორბლეობა, მევენახეობა საბჭოტა პერიოდში მთლიანად მოისპო და რეგიონის მთავარ მიმართულებას მეკარტოფილეობა წარმოადგენდა და ძირითადად დღესაც დარჩა ეგრე.
მევენახეობა
მევენახეობა
ძველ მესხეთში მეჯოგეობასთან და მებაღეობასთან ერთად თვასაჩინო ადგილი ეჭირა ვაზის მოშენებასა და ღვინის წარმოებას. უცხო დამპყრობლების სისტემატურმა თარეშმა მესხეთში დააქვეითა სოფლის მეურნეობის ყველა დარგი და მათ შორის მევენახეობაც. საუკუნეების განმავლობაში გაჩანაგებულ მესხეთში შეიცვალა ბუნებრივი კლიმატური პირობებიც. ბუნება შედარებით უფრო მკაცრი გახდა. როდესაც ეს მხარე ბორჯომის ხეობიდან დაწყებული ახალქალაქის მიდამოებამდე მთლიანად ტყეებით იყო დაფარული ჰავაც შედარებით ზომიერი უნდა ყოფილიყო. ისეთი ვაზის ჯიშები რომლებიც საუკუნეების განმავლობაში შეგუებულნი იყვნენ აქაურ გარემოს, თითქმის გადაშენდნენ. მხოლოდ ცალკეული ვაზებიღა შემორჩა ძველ ნასოფლარებსა და ტყეებს.
ტრადიციულად მესხეთში გავცელებული ყოფილა შემდეგი ადგილობრივი ვაზის თეთრი თუ წითელყურძნიანი ჯიშები: სამარიობო, ხარისთვალა მესხური, ცხენისძუძუ თეთრი, თეთრი ახალციხური, საფარულა, თეთრი ბუდეშური, როკეთულა, ჩიტისკვერცხა თეთრი, ცხენისძუა თეთრი, მესხური მწვანე, საწური, მესხური საფერე, კლერტმაგარა და სხვა. ძველ მესხეთში მევენახეობა მეღვინეობის განვითარების შესახებ ღაღადებენ ის უამრავი ღვინის ქვევრები და მარნები, რომლებიც აღმოჩენილ იქნა ძველი ნასოფლარებისა და ნასახლარების გათხრების დროს. მარნების ნაშთები აღმოჩენილია ასევე ისეთ ადგილებში სადაც საუკუნეების განმავლობაში ვაზის არც ერთი ძირიც კი აღარ შემორჩენილა. აკადემიკოსი ივანე ჯავახიშვილი აღნიშნავს, რომ "შავშვეთ კლარჯეთში, ბუნებრივი პირობების უაღრესად მთაგორიანობა და მიწის სიმცირე ჩვენს წინაპრებს აიძულებდა ვენახები უმთავრესად ხელოვნურად დაბაქნებულ, მოკავებულ ნიადაგებზე გაეშენებინათ მთის კალთებზე, რომელსაც ძველად ოროკო ეწოდებოდა”.
ასეთ ხელოვნურად დაბაქნებულ ოროკებს რომელსაც ქვის კედლებიც აქვს ამოშენებული შესაძლოა 50-ი და მეტი სართულიც გააჩნდეს, რაც მთის კალთაზე 200 მეტრის სიგრძეზეა ამართული. ამ ოროკოებზე დღესაც გვხვდება ძველი მესხური ვაზის ჯიშები თუმცა კი ძალზე იშვიათად. დასარულს უნდა აღინიშნოს რომ მესხური ტერასები ანუ ოროკები უნიკალურ არქიტექტურულ ქმნილებას სწარმოადგენს თავისი მდიდარი შინაარსით სადაც ზუსტად არის გათვლილი ქარისა და მზის მოძრაობა და საირიგაციო თუ წვიმის წყლის არხები და ღარები. ამგვარად დაბაქნებულ ადგილებზე ჩვენი წინაპრები იწევდნენ და აყენებდნენ მაღალი ხარისხისა და იმხანად ასკმაოდ განთქმულ ღვინოებს.
მესხეთი არა მხოლოდ ღვინის, არამედ ხორბლის სამშობლოცაა. მსოფლიოში 27 სახეობის ხორბალი არსებობს, ამათგან 23 არის კულტურული სახეობა, დანარჩენი ველურია. ამ 23_დან 14 არის ქართული ხორბლის ჯიში. საერთოდ, პურის სახეობათა მრავალფეროვნებით საქართველოში მესხეთი გამოირჩევა.
ხორბლის ქართულ ჯიშებს (”მახა”, ”ზანდური”, ”თავთუხი”, ”დიკა”, ”დოლისპური”, ”ასლი” და სხვ.) გააჩნია ის უნიკალური თვისებები, რაც ძალზე ბევრ უცხოურ და განსაკუთრებით, თანამედროვე ჯიშებს არ გააჩნია. ეს თვისებებია ყინვის მიმართ გამძლეობა, გვალვის მიმართ გამძლეობა, მავნებლების მიმართ გამძლეობა, სტაბილურმოსავლიანობა, მაღალი გემური თვისებები და ა.შ (აღსანიშნავია ისიც, რომ ქართული პური დიდი ხანი ინახება და საერთოდ არ ობდება). ისტორიულად მესხეთი ხომ ხორბლის ბეღელს წარმოადგენდა მთელი საქართველოსათვის მესხეთში პურის სახეობათა მთელი ჩამონათვალი არსებობდა - კაკალა, სომინი, ბაზლამა, უხა, ფათირი და სხვა. მათი ცომი უმეტესად დოლის ან დიკის ფქვილისაგან იზილება.
ვარძია
ვარძიის კლდეში ნაკვეთი კომპლექსი 2007 წლიდან იუნესკოს მსოფლიო მემკვიდრეობის საცდელ ნუსხაშია შეტანილი. ძეგლის სტუქტურისა და მასალის გათვალიწინებით საუკუნეების განმავლობაში ვარძია ბუნებრივი ზემოქმედების შედეგად რთულ ფიზიკურ მდგომარეობაშია. ქვაში ნაკვეთი უნიკალური ძეგლის სიცოცხლის გახანგრძლივების მიზნით, კომპლექსის კვლევა და საკონსერვაციო სამუშაოები რამდენიმე წელია უწყვეტად მიმდინარეობს.
გამოქვაბული მონასტერი გამოკვეთილია XII საუკუნის მეორე ნახევარში. ნახევარ კილომეტრზე გადაჭიმული ცამეტსართულიანი ანსამბლი განლაგებულია ზღვის დონიდან 1 300 -1400 მეტრის სიმაღლეზე. კომპლექსის საერთო ფართობი 40 000 კვ.მ. შეადგენს. ის გამოკვეთილია ვულკანური წარმოშობის ადვილად დასამუშავებელ
ქანებში - ტუფ-ბრექჩიებში.
არაჩვეულებრივია ვარძიის ბუნებრივი გარემო. უძველესი დროიდან დასახლებული მხარე მდებარეობდა იმ მთავარ გზაზე, საქართველოს რომ უკავშირებდა წინა აზიას.
ხალხური თქმულებით, რომელიც სავარაუდოდ მხოლოდ ლექსიკურ მსგავსებას ემყარება, სახელწოდება “ვარძია” შემდეგ ლეგენდას ემყარება. ერთხელ, როცა თამარი ჯერ კიდევ ბავშვი იყო, ბიძასთან ერთად დაუმთავრებელი სამონასტრო კომპლექსის გამოქვაბულში თამაშობდა. გარკვეულ მომენტში ბიძამ ბავშვი თვალთახედვიდან დაკარგა ქვაბულის ლაბირინთებში და მას ძებნა დაუწყო. მცირეწლოვანი თამარი ბიძას ასე გამოეხმაურა: “აქა ვარ ძია!”. მეფე გიორგი III-ს ბრძანებით კომპლექსს სახელი ამ გამოხმაურების საფუძველზე დაერქვა.
მოთხრობილ ამბებში საგულისხმოა სამი მომენტი: მონასტრის დაარსების დაკავშირება მეფე გიორგი III და, განსაკუთრებით, თამარ მეფის სახელთან; ვარძიის მშენებლობის ადგილის შეცვლა და აქ მონასტრის დაარსებამდე ძველი გამოქვაბულების არსებობა.
მართლაც, მონასტერი რომ შეიქმნა მეფე გიორგი III და თამარ მეფის დროს, ამის შესახებ პირდაპირი ცნობებია „ქართლის ცხოვრებაში“. ეს დასტურდება თვით ვარძიის ტაძრის მოხატულობითაც. ვარძიის მშენებლობის გადატანას მოწმობს დღემდე შემორჩენილი ადგილი, ზედა ვარძიის სახელწოდებით. ვარძიის ისტორიულ- არქიტექტურული გამოკვლევის შედეგად დადგენილია, რომ მის აქ დაარსებას წინ უძღოდა კლდის სოფლის ანანაურის არსებობა.
ადგილის შერჩევა განპირობებული იყო კლდის საუკეთესო სამშენებლო თვისებებით, ხელსაყრელი ადგილმდებარეობით, საყოფაცხოვრებო, სამხედრო თვალსაზრისით და, აგრეთვე, აქ სასმელი წყლის არსებობით.
ვარძიის კომპლექსში 15 ეკლესიაა. მათგან მთავარია ვარძიის ღვთისმშობლის მიძინების ეკლესია, რომელიც ანსამბლის შუაგულში მდებარეობს. ეკლესიის კამარა, საკურთხეველი და იატაკი გამოკვეთილია კლდეში, ხოლო სამხრეთის, ჩრდილოეთის და ნაწილობრივ დასავლეთის კედლები ამოყვანილია ქვიტკირით. კლდის სიღრმეში, ტაძრის მახლობლად, მოწყობილია აუზი წყაროს წყლისათვის, რომელიც ნაკურთხ წყლად ითვლებოდა. ” ტაძარი
იმით არის მნიშვნელოვანი, რომ საქართველოში თამარის ეპოქის ერთ-ერთი ფრესკა აქ
არის შემორჩენილი.
მშენებლობის პირველი ეტაპი
დაკავშირებულია გიორგი III (1156 – 1184) მეფობის წლები, ჩანაფიქრი და მშენებლობის გეგმის შემუშავება მის სახელთანაა დაკავშირებული. იმავე დროსაა გამოკვეთილი პირველი საცხოვრებელი სახლები წყაროს მახლობლად.
მშენებლობის მეორე ეტაპი თავსდება გიორგი III სიკვდილისა და თამარ მეფის ქორწინებას შორის (1184 – 1186). თამარ მეფის მითითებით თავდაპირველი გეგმა ნაწილობრივ შეიცვალა.
ვარძია, როგორც მონასტერი, ცნობილია ტაძრის კურთხევის მომენტიდან და მისი პოპულარობა განუხრელად იზრდება.
მშენებლობის მესამე ეტაპი მოიცავს წლებს ტაძრის მოხატვას და ბასიანის ბრძოლას შორის (1186 – 1208). მთავრდება ღვთისმშობლის მიძინების ტაძრის გარშემო მონაზონთა კლდის სახლების, თავდაცვითი სამალავის და რთულ საირიგაციო ნაგებობათა – წყალსადენის გვირაბისა და სარწყავი არხის – გამოკვეთა.
1203 წ. მონასტერმა სრული ბრწყინვალებით მიიღო საქართველოს ყველა კუთხიდან შეკრებილი მრავალრიცხოვანი ლაშქარი. აქვე მობრძანდა თამარ მეფე. ვარძიიდან საომრად გასულმა ქართველებმა სძლიეს მუსლიმანთა კოალიციის ოთხასათასიანი ლაშქარი ბასიანის ბრძოლაში.
მემატიანეს ცნობით ვარძიის სახელს და „გამმარჯუებელ“, „სასწაულთმოქმედ“ ვარძიის ღვთისმშობელს უკავშირდება ყველა ძლევამოსილი ომები, რომელთაც იმ ეპოქაში აწარმოებდა საქართველო დამპყრობლების წინააღმდეგ. ” XII –
XIII საუკუნეთა მიჯნაზე, ვარძია მნიშვნელოვანი პოლიტიკური, კულტურული და რელიგიური ცენტრია, რომელიც დიდ გავლენას ახდენდა საზოგადოებრივი აზრის ჩამოყალიბებაში.
1283 წელს მომხდარმა მიწისძვრამ დიდი ზიანი მიაყენა ვარძიას. ამ სტიქიური უბედურების შემდეგ მონასტრის ნაწილობრივ აღდგენას უკავშირდება მშენებლობის მეოთხე ეტაპი, ათაბაგ ბექა ჯაყელ-ციხისჯვარელის დროს (1285 – 1306).
ამ წლებში, მიუხედავად მონღოლთა ბატონობისა, ვარძიის მონასტერი წინანდებურად მდიდარია და კვლავ ახდენს დიდ გავლენას ქვეყნის ცხოვრებაზე.
1551 წელს მონასტერში გამაგრებული ქართლის მეფის ლუარსაბ I სამხედრო ძალები იგერიებდნენ სპარსეთის ჯარების შემოტევას.
მესხეთი 1578 წელს თურქეთის ბატონობაში მოექცა. რის შემდეგაც დიდებულმა სავანემ არსებობა შეწყვიტა.
თურქების მიერ სამცხეში 1595 წელს ჩატარებული აღწერის მიხედვით, ვარძია დაუსახლებელია. ვარძიაში მონასტრის გაუქმებამ, შემდგომ მისი, როგორც ისტორიული ძეგლის, განადგურება გამოიწვია. რუსეთ-თურქეთის 1828-29 წლების ომის შემდეგ, მესხეთის ნაწილი ვარძიითურთ, კვლავ საქართველოს შემოუერთდა, მაგრამ ვარძია ისევ უყურადღებოდ რჩებოდა.
1938 წელს კი მუზეუმი დაარსდა, ხოლო 1989 წლიდან კვლავ მონასტერი დაარსდა.
ხერთვისი
საქართველოს მუდამ უხდებოდა თავდაცვა სხვადასხვა მხრიდან მოძალებული მტერისაგან. ეს გარემოება იძულებულს ხდიდა ქვეყნის მესვეურებს გამუდმებით ეზრუნათ საკუთარი ტერიტორიის თავდაცვაზე. განსახილველ პერიოდში მოქმედ ციხეებს შორის აღსანიშნავია ხერთვისის ციხე. არტაანისა და ჯავახეთის მტკვრის შესართავთან აღმართულ ციცაბო კლდეზე დღესაც ამაყად დგას მრავალი ბრძოლების
მაუწყებელი ციხის ნანგრევი. ციხისკარზე დაცული წარწერის მიხედვით, ერთ-ერთი კოშკი და გალავანი აღუდგენიათ 1354 და 1356 წლებს შორის. მაგრამ ციხე უფრო ადრინდელი პერიოდისაა. ხერთვისის ციხე გვიანფეოდალურ ხანაშიაც არ კარგავს თავის მნიშვნელობას. 1624 წელს აქ მყოფ ყიზილბაშებს მუსრი გაავლო გიორგი სააკაძემ. 1771 წელს კი ერეკლე II წაართვა იგი ოსმალებს. ხერთვისის ციხე აგებულია სტრატეგიულად მნიშვნელოვან ადგილას. ამავე დროს ის შესანიშნავად არიან შეხამებული რელიეფთან და ყოველმხრივ იყენებენ მას.
სახელი ხერთვისი ორი მდინარის
შეერთების ადგილის მიხედვით მიღებული ზმნის (ერთვის) ხანმეტი ფორმაა. ანტიკურ
ხანაში აღმოსავლეთში ლაშქრობის ჟამს ალექსანდრე მაკედონელს ციხე-ქალაქი ხერთვისიც
უნახავს.
ხერთვისის ციხე რთული,
კარგად შემონახული ნაგებობაა. სადღეისოდ შემონახული ნაგებობები X-XIX საუკუნეებს
განეკუთვნება. უკანასკნელ პერიოდში, ციხე ორი მთავარი ნაწილისაგან, ციტადელის და
გალავნისაგან შედგებოდა. ციტადელს კლდის ვიწრო ქიმი უკავია და იცავს მაღალი შვეული
კლდე. ციხე სასმელი წყლით მარაგდებოდა ჩრდილო-დასავლეთით გაყვანილი გვირაბის
საშუალებით.
ხერთვისი მრავალჯერ
გადაკეთებული ციხეა. 1578 წელს თურქებმა სამცხე-საათაბაგოს სხვა ციხეებთან ერთად
ხერთვისიც მიიტაცეს. 1828-1829 წლებში, რუსეთის თურქეთზე გამარჯვების შემდეგ ციხე
საქართველოს დაუბრუნდა. იმ დროისათვის ხერთვისს, სხვა ქართულ ციხეებთან ერთად,
უკვე დაკარგული ქონდა თავისი სტრატეგიული მნიშვნელობა. 2007 წლიდან
ხერთვისის ციხე შეტანილია იუნესკოს მსოფლიო მემკვიდრეობის საცდელ სიაში.
სარო
სოფელ საროში შევდივართ, მას ნაქალაქარსაც
ეძახიან. თვალს ხვდება ლოდებით ნაშენი უნიკალური გალავნისა და კოშკების
ფრაგმენტები. ამ სოფელში უამრავი მიწურია. ზღვის დონიდან 1148 მ სიმაღლეზე
მდებარე სოფელს მტკვრის ხეობის სოფლები: ხიზაბარვა, თოკი, ვარგავი, ხერთვისი
ემეზობლება. სარო და მისი შემოგარენი ერთ დროს მნიშვნელოვანი
პოლიტიკურ-ეკონომიკური პუნქტი იყო. ამას ადასტურებს ციხესიმაგრეთა კომპლექსი.
ციხე მდებარეობს კლდოვანი მთის ფლატეზე. გადაჰყურებს მტკვრის ხეობას და მიუყვება ნაპირს. აგებულია ციკლოპურად - დიდი ზომის ვულკანური ქვების მშრალი წყობით. კედლების სიმაღლე 3 მეტრს აჭარბებდა, სიგანე კი 1.5 მეტრიდან 3 მეტრამდე მერყეობს. ციხე სამ სხვადასხვა ადგილას შემორჩენილი ნაგებობების კომპლექსი უნდა ყოფილიყო. ერთი ნაწილი, რომელსაც ქვედა ციხეს უწოდებენ სოფლის უკიდურეს სამხრეთ-დასავლეთ ნაწილში, ამავე ფლატის კიდეში მდებარეობს, მეორე-შუა ციხე მთავარანგელოზის ეკლესიასთან, ხოლო მესამე -ზედა ციხე უფრო ჩრდილოეთით კოშკის სახითაა შემორჩენილი.
საროს
ციხე ჩვენს წელთაღრიცხვამდე II ათასწლეულით თარიღდება და ციხე-ქალაქად არის ცნობილი.
ციხეებს თავისი დანიშნულება ჰქონდა - თითოეული მათგანი აკონტროლებდა გარკვეულ უბანს.
მტერი უპირველესად წყალს უკეტავდა ციხე-ქალაქს.
დასალევი წყლის პრობლემა რომ არ შეჰქმნოდათ, ციხეები გვირაბით
უკავშირდებოდნენ მტკვარს.
ერთი ვერსიით, სოფელს სახელი დარქმევია აქ ბალახ
საროს სიმრავლის გამო, მეორე ვერსიით, ბასკეთშიც არის სოფელი სარო - მონათესავე
ერებს ერთი სახელი უწოდებიათ თავიანთი სოფლებისთვის.
საროში ამჟამად 30 კომლი ცხოვრობს.
საროში ამჟამად 30 კომლი ცხოვრობს.
ციხე ფრიალო კლდეზეა აგებული და დიდი ფართობი
უკავია. არქეოლოგიური სამუშაოებისას აღმოჩენილია საკმაოდ დიდი ფართობის დარბაზი,
ოროთახიანი ნაგებობა, დარნები და ხორბლის შესანახი ორმოები. ძვ. წ. XV-XIV
სს-ების ელინისტური ხანის სამაროვანი.
სამწუხაროდ, XX საუკუნის 70-იანი წლებიდან მოსახლეობამ გალავნის ლოდების ნაწილი სახლების ასაშენებლად დაჭრა. სოფლის განაპირას, სამცხის ქვაბულის სამხრეთით, წამოზრდილ გორაკზე, შემორჩენილია ციხის ნანგრევები, დიდი ზომის ქვებით მშრალად ნაგები უძველესი საცხოვრებელი ნაგებობების ნაშთები.
სამწუხაროდ, XX საუკუნის 70-იანი წლებიდან მოსახლეობამ გალავნის ლოდების ნაწილი სახლების ასაშენებლად დაჭრა. სოფლის განაპირას, სამცხის ქვაბულის სამხრეთით, წამოზრდილ გორაკზე, შემორჩენილია ციხის ნანგრევები, დიდი ზომის ქვებით მშრალად ნაგები უძველესი საცხოვრებელი ნაგებობების ნაშთები.
საროს XI-XII სს-ების მთავარანგელოზის
ეკლესია მოზრდილი ორნავიანი ტაძარია. სამხრეთის ნავის უფასადო კიდეში ტრაპეზის ქვა
და ემბაზია შემონახული. ასეთი ეკლესია საქართველოში სულ რამდენიმეა. გადმოცემით, სოფელში
ცხოვრობდა სამი ძმა, თავადიშვილები ყოფილან, აუშენებიათ ციხე და ეკლესია. რადგან თითოეულს
ცალ-ცალკე მოძღვარი ჰყავდა, გაუკეთებიათ სამი ტრაპეზი, რომ ცალ-ცალკე შეესრულებინათ
ღვთისმსახურება.
ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული პარკი საქართველოში პირველი ეროვნული პარკია, ის დაარსდა 1995 წელს. მისი საერთო ფართობი
107,083 ჰა-ს შეადგენს, რაც საქართველოს ტერიტორიის 1%-ზე მეტია. ბორჯომ-ხარაგაულის დაცული ტერიტორიები ექვს რაიონს მოიცავს. ესენია: ბორჯომი, ხარაგაული, ახალციხე, ადიგენი, ხაშური და ბაღდათი. ეროვნული პარკის ადმინისტრაციული
და ვიზიტორთა ცენტრები განლაგებულია ბორჯომსა და ხარაგაულში. პარკის ადმინისტრაცია ოთხი სხვადასხვა კატეგორიის დაცულ ტერიტორიას, ბორჯომის ნაკრძალს, ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული პარკს, ქცია-ტაბაწყურის, ნეძვის აღკვეთილსა და გოდერძის ნამარხი ტყის ბუნების ძეგლს მართავს.
პარკი არაჩვეუულებრივია ლაშქრობების მოსაწყობად,
როგორც პარკის თანამსრომელმა გვითხრა ერთ-ერთი, 52 კილომეტრიანი მარშრუტით,
რომელიც გათვლილია 5 დღეზე შესაძლებელია გადავიდეთ ხარაგაულის ტერიტორიაზე. ბილიკები მარკირებული და კეთილმოწყობილია. ბილიკების გასწვრივ მოწყობილია ტურისტული თავშესაფრები, საპიკნიკე და საკემპინგე ადგილები. ასევე გამოყოფილია ადგილები ცეცხლის დასანთებად. ეროვნული პარკი ვიზიტორებს სალაშქრო, საცხენოსნო, ველო, თოვლის ფეხსაცმელების კულტურულ და საგანმანათლებლო
ტურებს თავაზობს.
მესხური სახლი
მესხური სახლი თავისუფლად შეიძლება განვიხილოთ როგორც ტურისტული პროდუქტი. მესხური საცხოვრებელი სახლის დარბაზული ნაგებობა
ქართველი ხალხის არქიტექტურული შემოქმედების ერთი მეტად საინტერესო მხარეა. დარბაზული ანუ გვირგვინიანი საცხოვრებლის ისტორია შორეულ წარსულში იწყება, დაახლოებით V-III საუკუნეების (ძველი წელთაღრიცხვით) ძეგლებია. დარბაზული ანუ გვირგვინიანი საცხოვრებელი სახლისადმი მეცნიერულ ინტერესს ისიც აძლიერებს, რომ მისი გავრცელების არეალი საკმაოდ დიდ ტერიტორიას მოიცავს. საქართველოს გარდა დარბაზული ტიპის ნაგებობა გვხვდება მცირე აზიაში, სომხეთში, აზერბაიჯანში, ირანში, პამირსა და ინდოეთში. მაგრამ როგორც არქიტექტურული, ეთნოგრაფიული და სხვა ხასიათის მასალები მოწმობენ, დარბაზი ინტერიერისა, განსაკუთრებით, გვირგვინის ნაირსახეობის მიხედვით, ყველაზე უფრო საქართველოშია გავრცელებული. თუ ზემოთ ჩამოთვლილ ქვეყნებში გვირგვინს ძირითადად ოთხკუთხოვანი კუთხური წყობა ახასიათებდა, მესხური სახლის გვირგვინი უმეტესად (თუმცა არა ყოველთვის) რვაკუთხაა, კერა ადგილს უთმობს ბუხარს, გვირგვინი უფრო ხშირად დარბაზის მთელ ფართობს ხურავს. დარბაზული სახლი რამდენიმე სადგომისაგან შედგება, მათ შორის არის დამატებითი საზამთრო საცხოვრებელი ოთახი, რომელსაც აქ ოდას უწოდებენ, სათორნე და აუცილებლად არის ბოსელი, ანუ ახორი. დახურულ დერეფანს გარდა, კეთდება სვეტებიანი ღია გალერია–პორტიკი – კარაპანად წოდებული. კარაპანში შეიძლება გამოყოფილი იყოს დამატებითი სადგომი საქონლის საკვების შესანახად, ზოგ დარბაზს აქვს საბძელი და საკუჭნაო.
სამწუხაროა ის ფაქტი, რომ მესხური სახლების რაოდენობა ყოველწლიურად მცირდება, საჭიროებს სპეციალური პროგრამის შემუშავებას სახელმწიფოს მიერ, რომელიც ხელს შეუწყობს მის გადარჩენას.
ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული პარკი II
ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული პარკი ბიომრავალფეროვნების გამო ეკორეგიონი ჩართულია მსოფლიო ბუნების დაცვის ფონდის 35 პრიორიტეტულ ეკორეგიონსა და საერთაშორისო კონსერვაციის 34 ცხელი წერტილის ნუსხაში.
პარკის ტერიტორია მდიდარია რელიქტური, ენდემური, იშვიათი ფლორისა და ფაუნის მოწყვლადი სახეობებით. ტერიტორიაზე 64 სახეობის ძუძუმწოვარია აღრიცხული, რომელთაგან 11 კავკასიის ენდემია, ხოლო 8 სახეობა - საქართველოს "წითელ ნუსხაშია" შესული. ამ ტერიტორიაზე 217 სახეობის გადამფრენი და მობინადრე ფრინველი გვხვდება, მათგან 13 სახეობა საქართველოს „წითელ ნუსხას" განეკუთვნება.
ჩვენი ეროვნული პარკში ვიზიტი
დაემთხვა ირმების მყვირალობის პერიოდს, პარკის თანამშრომელმა შემოგვთავაზა თუ
დავრჩებოდით შესაძლებელი იქნებოდა შესაძლოა შევსწრებოდით ირემტა მყვირალობას.
მაგრამ დროიდან გამომდინარე ეს შეუძლებელი იყო :(
ფლორა
პარკის ტერიტორიის 75 % შერეული ხელუხლებელი ტყეებით არის დაფარული. აქ გავრცელებულია უნიკალური, რელიქტური კოლხური ტყეების ფრაგმენტები. დაცულ ტერიტორიაზე წმინდა ნაძვნარის, სოჭნარის და ფიჭვნარის მასივებია თავმოყრილი. ტყის ეს მონაკვეთები ზღვის დონიდან 1400-1800 მ-ის ფარგლებშია გავრცელებული. ფართოფოთლოვანებიდან ქვედა სარტყელში ქართული მუხა და რცხილა ჭარბობს, ზედა სარტყელში – წიფელი; ხშირია საქართველოს „წითელ ნუსხაში" შეტანილი წაბლი.
პარკის დაახლოებით მეოთხედი სუბალპურ და ალპურ მარცვლოვან-ნაირბალახოვან მდელოებს უკავია, ხოლო საკმაოდ დიდ ფართობებზე გავრცელებულია კავკასიური როდოდენდრონის რაყებს-დეკიანს. ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნულ პარკში გავრცელებულ მცენარეთა სახეობა 1,200-ს აღემატება.
საქართველოს „წითელ ნუსხა“-ში შეტანილ ხემცენარეთა სახეობებიდან, წაბლის გარდა, გვხვდება უხრავი (Ostrya carpinifolia), ჯონჯოლი (Staphylea colchica), აღმოსავლური მუხა (Quercus macranthera) და შიშველი თელადუმა (Ulmus glabra).
რელიქტური სახეობებიდან აღსანიშნავია
იმერული ხეჭრელი, უთხოვარი, პონტოური, კავკასიური დეკა, წყავი, ბაძგი, კოლხური სურო და სხვ.
კავკასიის ენდემური სახეობები
აღმოსავლური ნაძვი, კავკასიური სოჭი და კავკასიური ფიჭვი.
ფაუნა
ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული პარკი გამოირჩევა მრავალფეროვანი
ფაუნით. აქ 64 სახეობის ძუძუმწოვარია აღრიცხული, საიდანაც 11 კავკასიის ენდემია, ხოლო 8 სახეობა საქართველოს „წითელს ნუსხაშია“ შესული. აქ წარმოდგენილი ცხოველთა სამყაროს ძირითადი სახეობებიდან აღსანიშნავია: კეთილშობილი ირემი, არჩვი, შველი, მურა დათვი, მგელი, ფოცხვერი. ბორჯომ-ხარაგაულის დაცული ტერიტორიების ტყეში ასევე ბინადრობს: გარეული ღორი, შველი, მგელი, ტყის კატა. ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნულ პარკში აღრიცხულია ღამურების 20 სახეობა.
საქართველოს „წითელ ნუსხაში" შეტანილი იშვიათი და გადაშენების წინაშე მყოფი, სახეობებიდან დაცულ ტერიტორიებზე შენარჩუნებულია
მსხვილი ძუძუმწოვრების ისეთი სახეობები და ქვესახეობები, როგორიცაა: კავკასიური კეთილშობილი ირემი, მურა დათვი, ფოცხვერი, კავკასიური არჩვი, ევროპული მაჩქათელა, გიგანტური მეღამურა, კავკასიური ციყვი, და სხვ. ფრინველებიდან კი: თეთრკუდა არწივი, სვავი, მთის არწივი, ქორცქვიტა, ველის კაკაჩა, კასპიური შურთხი, კავკასიური როჭო და სხვ.
ენდემური სახეობები
კავკასიური სალამანდრა, კავკასიური ჯვარულა, აჭარული ხვლიკი, კავკასიური გველგესლა და სხვა.
No comments:
Post a Comment